Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Neurológiai betegek rehabilitációja virtuális valóság technológia segítségével

2014.07.03


Neurológiai betegek rehabilitációja  virtuális valóság technológia segítségével


 

A "Virtuális Valóság Játékok normál rehabilitációval kombinálva hatékony alternatívát nyújtanak az SM betegeknek" elnevezésű klinikai vizsgálat, melyet az Eugenia Epalza baszk SM Alapítvány és a Navarrai Egyetem Neurológiai Klinikája végeztek el, a Neurorehabilitáció 8. Világkongresszusán kerül bemutatásra Isztambulban. A kapott eredmények jelentős javulást mutatnak a betegek különböző testfunkcióiban, különösen a statikus és dinamikus egyensúly, a fáradtság szintek és a funkcionális függetlenség területén.
A VirtualRehab ® segítségével a gyógytornász képes megtervezni és szerkeszteni egy olyan kezeléssorozatot, amely lehetővé teszi számukra, hogy a különböző videojátékok segítségével dolgozzanak az egyes betegek különböző érintett funkcióival kapcsolatban. VirtualRehab ® nem csak szklerózis multiplex, hanem más típusú neurodegeneratív, neurovaszkuláris vagy neuromuszkuláris betegségek esetében is használható, mint például a Parkinson-kór, agyi sérülés, Alzheimer-kór, stroke, disztrófia, és általánosságban az időseknél, hogy segítsen javítani a mobilitásukat. Az eljárást a közelmúltban jóváhagyta a spanyol Neurológus Társaság, és a mai napig a betegek már több mint 5.400 játékon vettek részt, több mint 500 óra időtartamban.
A klinikai vizsgálatot 20 SM beteggel végezték, akik a VirtualRehab ®-ot hetente kétszer használták 4 hónapon keresztül. Néhány jelentősebb megállapítás:
• a betegek 13%-a javulást mutatott a funkcionális függetlenség skálán (FIM ®)
• a betegek 40%-ánál javult a funkcionális egyensúly a Berg Skála szerint
• a betegek 20%-ánál volt javulás a Tinetti skála szerint, mind az egyensúly, mind a járás vonatkozásában.
• a betegek 47%-ánál értek el javulást a fáradtság szintjét illetően
Mindezeken túl, a kísérlet más érdekes és fontos eredményeket is elért: a betegek 27%-a esetében csökkent a szorongás szintje, és 13%-al a depresszió szintje a HAD skála (Kórházi Szorongás és depresszió-skála) szerint.
Ami magát a játékot illeti, a kísérlet végére a betegek 86%-a javított elért pontszámán, és 85%-kal jobb lett a pontosságuk a célok elérésében.
A tanulmány megállapítja, hogy VirtualRehab ® egy hatékony eszköz kombinálva a hagyományos rehabilitációval az SM betegek kezelésében.
A VirtualRehab ® főbb jellegzetességei
A VirtualRehab ® egy olyan technológiai eszköz, amelyet neurorehabilitációs szakértők terveztek meg és hoztak létre, és amely lehetővé teszi különféle fizikai rehabilitációs képzési programok kidolgozását különböző fokú testi fogyatékossággal élő betegek számára.
A VirtualRehab ® virtuális környezetet használ videojáték formátumban, kombinálva a Microsoft ® Kinect ® eszközzel, és a Microsoft ® Azure ® felhő platformmal. A beteg „játékokba ágyazott” gyógytorna gyakorlatokat végezhet, melyeket a terapeuta testre szabhat; mind a terápiás központban, ahol kezelik, de szintúgy telerehabiitációval a saját otthonában. Ez a technológia lehetővé teszi, hogy a gyógytornász ellássa a beteg távfelügyeletét, és kiértékelje az előrehaladást.
A beteg mozgásokat hajt végre a játékkal „együttműködve” egy 3D-s környezetben, amelyben elvégez ily módon bonyolult mozgáskombinációkat anélkül, hogy bármilyen érzékelő vagy ellenőrző technikai egységet kellene a testére erősíteni. Minden tréning alkalom regisztrálva van az Azure-nak köszönhetően: a Microsoft felhő platform lehetővé teszi a betegeknek, hogy szabadon csinálnják a gyakorlatokat akár otthon, akár a klinikán. Az eredmények az egyes tréningekről az interneten keresztül jutnak el az Azure cloud platformban található adat-szerverbe, amely el van látva a legmagasabb szintű védelemmel, amely szükséges személyes egészségügyi adatok kezelése setében.
A VirtualRehab ® gyakorlatok befolyásolják a motoros funkciókat, a koordinációt, és kisebb mértékben a kognitív funkciókat is, a neurodegeneratív betegségek (sclerosis multiplex, Parkinson-kór, amiotrófiás laterális szklerózis, Alzheimer-kór), a neuromuszkuláris rendellenességek és a szerzett agysérülés esetében.

Szemlézte: elitmed.hu, Kolin Péter
Forrás: http://www.ehealthnews.eu/


Kulcsszavak

virtuális valóság, SM, kinekt

 
 
 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.