Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Nyár SM-esen.

2012.08.01

 

 
Nyár SM-esen.
 
[2012.07.30.] - Magyar SM Info
„A melegben csökken az idegekben a vezetési sebesség, felerősítve az SM tüneteit.” Az unalomig ismert ez a mondat és az SM betegek saját bőrükön tapasztalják is valóságát. Mégis, a legtöbb ember számára - legyen SM-es, vagy nem - az év jobbik szaka a nyár. Gyerekkorunk óta a pihenés, a szabadság gondolata társul hozzá. A napfény testet-lelket karbantartó erejére vágyunk egész télen. Ajánlott tartózkodni a túlzott besugárzástól és a túlhevüléstől, de egy óvatos napozás – kevés kivétellel - mindenkinek megengedett. Az elmúlt években egyre több adat szól az mellett, hogy a D-vitaminnak védő szerepe van SM-ben. A D-vitamin bőrben való képződéséhez pedig napfényre van szükség. A napozás a reggeli, késő délutáni órákban ajánlott. Az első alkalmakkor használjunk magas faktorú naptejet! Napközben árnyékban, a déli órákban inkább bent tartózkodjunk.

A meleg miatt érdemes a legnagyobb aktivitást (munka, sport) a reggeli, kora délelőtti órákban kifejteni még pihenten, a nagy meleg beállta előtt. Sokat tud segíteni a légkondicionálás, de bánjunk vele óvatosan. Ne legyen túl nagy a különbség a külső és a mesterségesen előállított szobahőmérséklet közt. Tartsuk távol magunkat a légkondicionálóból kiáramló hűvös levegőtől. Ugyanolyan hőmérsékletű légáramot hűvösebbnek érzünk, mintha áll a levegő, ezért használjuk a ventillátorokat. Itt is vigyázzunk, hogy ne közvetlenül érje testünket a „huzat”, hiszen erre sokan érzékenyek. Hűthetjük a testünket naponta többszöri zuhanyozással, vagy porlasztott vízzel is lefújhatjuk magunkat (pl. a vasalni való ruhák nedvesítéséhez használt kis porlasztóval). A test lehűlésekor a felmelegedés generálta panaszok szűnnek. Ez is mutatja, nem valódi rosszabbodásról (relapszus, shub) van szó.

A bőr érzékenysége és a szervezet meleg tűrése vonatkozásában persze egyénenként nagy a különbség.

Laza, természetes alapanyagú ruhák viselése javasolt.

Továbbra is a melegnél maradva: figyeljünk a megfelelő folyadékbevitelre. Elsősorban a mennyiség a fontos, de az sem mindegy, mit iszunk. A víz, ásványvíz, teák, gyümölcslevek, rostos levek, limonádé, mind jó választás lehet. Ki mennyi kalóriát akar bevinni, a szerint választhat. Nem kell egyszerre sokat inni, inkább többször. Figyeljünk közben a só pótlására is. A szeszes italok hatását jobban megérezzük nagy melegben. Inkább egy pohár sör, vagy laza fröccs jöhet szóba. Az étkezést illetően a levesek nagyobb hangsúlyt kapnak ebben az évszakban. Egész évben javasolt az úgynevezett mediterrán típusú diéta, de nyáron ez fokozottan érvényes. A könnyű, de rostdús ételeket könnyebben emésztjük. Jól esnek a hideg italok, hideg levesek, fagylaltok, amik segítenek a test hűtésében. Az érzékeny torkúak legyenek óvatosak ezek fogyasztásakor!

Az idei tavasz és nyár bővelkedik a hirtelen, markáns időjárás-változásokban, melyek élettani változásokat, úgynevezett fronthatásokat hozhatnak létre. Az egyes emberek érzékenysége e tekintetben nagyon különböző, a krónikus betegségek, így az SM is hajlamosíthat rá. Van, aki a meleg frontot viseli nehezebben, van, aki a hideget. A tünetek is igen különbözőek. Enyhébb esetben kis fáradtság, álmosság, vagy épp nyugtalanság jelentkezik, de kifejezett ízületi, izomfájdalmak, alvászavar és migrénes rohamok is felléphetnek sok egyéb tünet mellett. Érdemes a vérnyomást ellenőrizni ilyen időszakokban. Vannak persze szerencsések is, akiknek nem jelentenek problémát a jövő-menő időjárási frontok.

Az előírt gyógyszerek használatának szükségességét a nyár nem változtatja meg. Bár a bőr alá adott immunmoduláló injekciók által okozott bőrpír a rövid ujjú ingekben és fürdőruhában mások számára is láthatóvá válik, és ez az injekciók kihagyására csábíthat, nem szabad engedni a kísértésnek, hiszen a védelem csak általuk biztosítható.

Nem mindenkinek adatik meg, hogy minden nyáron együtt nyaraljon az egész család. Azért mindenképp érdemes törekedni arra, hogy együtt, egymásra figyelve töltsünk el valamennyi pihenő időt. Próbáljuk meg élvezni az együttlétet kicsit eltávolodva a mindennapok nyűgétől, bajától. Megengedve, hogy a család minden tagja élhessen kedvenc foglalatosságának is.

Kellemes, gyógyító nyaralást kívánok!
dr. Mátyás Klotild

Vissza